Ellen Bye Jensen

Med naturen og landskabet på Fur som inspiration arbejder Ellen Bye Jensen fra sit atelier i Karolines Hus med sine landskabsmalerier i olie.

Landskabsbilleder

Naturens Stemninger på Lærred

Jeg henter min inspiration fra den smukke og varierede natur på Fur. Mine malerier er farvemættede og impressionistiske og opstår som en fortolkning af de sanseindtryk og stemninger, jeg oplever i samspillet med naturen omkring mig.

Lyset fra fjorden, skyernes bevægelser og himlens skiftende farver over landskabet er min største inspirationskilde. Jeg fanger årstidernes forvandlinger og vejrets mange udtryk i farverige, intuitive billeder.

Mine landskaber er ikke nøjagtige gengivelser af en bestemt udsigt – de er fortolkninger. Jeg lader kompositionen forme sig frit, fælder eller planter træer, river huse ned eller bygger nye, hvis det styrker udtrykket.

Enkle kompositioner giver plads til ro og fordybelse, mens farverne ofte får et ekstra lag intensitet – eller som Jens Søndergaard sagde: “farvekraft af helvede til.”

Dramatikken opstår ikke kun i motivet, men i spillet mellem farver, lys og former. Mit mål er at skabe billeder, der indfanger naturens energi og inviterer beskueren til at opleve landskabet på ny.

Umbriske Motiver

En Ny Dimension i Mit Maleri

Efter mere end 20 år med inspiration fra Furs dramatiske landskab fik jeg i 2019 muligheden for at opleve en helt ny malerisk udfordring – en to måneders studierejse til Umbrien, Italien.

På Fur har jeg altid fundet inspiration i naturens skiftende lys, himlens bevægelser, fjorden og de karakteristiske skrænter. Mit maleri har været dybt forankret i Limfjordens landskab, og jeg troede længe, at jeg måske ikke kunne male andre steder.

Men da jeg stod foran et hvidt lærred i Umbrien, omgivet af bjerge, skove og ældgamle oliventræer, måtte jeg stille mig selv spørgsmålet: Kan jeg fortolke dette nye landskab? De velkendte skyformationer over Limfjordens gråblå vande var væk, det nordiske lys var erstattet af en klar blå himmel og et varmt, solbeskinnet landskab.

Jeg kastede mig ud i det og malede en serie landskaber, der på en ny måde forbandt mig med omgivelserne. Siden da er jeg vendt tilbage til Umbrien flere gange, og de umbriske motiver er blevet en naturlig del af mit kunstneriske univers – side om side med mine landskabsmalerier fra Fur.

Min Kunstneriske Rejse

Biografi for mit kunstneriske virke

Jeg er opvokset i Risskov nord for Aarhus og er uddannet sygeplejerske og sociolog. Min kunstneriske rejse begyndte, mens jeg arbejdede som sygeplejerske på nattevagter – før vagterne satte jeg mig og tegnede, og det blev hurtigt en dybt meningsfuld hobby.

Senere studerede jeg sociologi på Aalborg Universitet, men min passion for kunst førte mig i 1998 til Ranum Kunstskole. Her lærte jeg de grundlæggende teknikker inden for tegning, croquis, farvelære og skulptur. Det var også her, jeg begyndte at arbejde med oliemaleri, som siden har været mit foretrukne medie.

Efter mine studier købte jeg et lille bondehus på Fur, hvor jeg har indrettet mit atelier og galleri, Karolines Hus. Her skaber jeg mine værker inspireret af landskabet og lyset omkring Limfjorden. Ved siden af mit kunstneriske virke færdiggjorde jeg mine sociologistudier og har i en årrække undervist som lektor på Sygeplejeskolen i Holstebro.

Mine værker kan opleves i Karolines Hus, Madsbadvej 40, 7884 Fur. Derudover har jeg udstillet i en lang række kunstforeninger og gallerier rundt om i Danmark.

Medlem af:

  • Kunstnersammenslutningen Vestjydske Kunstnere (Holstebro)
  • Foreningen FurKunst (Fur)
  • Kunstnersammenslutningen Fokus (Skive)
  • PerronPerron (Skive)

Anmeldelse
Willumsen, Van Gogh og Olivia Holm Møller bliver nævnt når man skal finde rødder og slægtskab med Ellen Bye Jensens kunst, og rigtigt er det da også, at disse ligesom Bye Jensen lader farverne i deres landskaber gløde ekspressivt, og nogle af Van Gogh´s billeder har også et linjespil, der kan minde om. Men alligevel synes jeg knapt sammenligningerne holder udover et ekspressivt udtryk. Hun er sin egen, og landskaberne er hentet fra bl.a. Fur hvor hendes dramatiske linjespil ikke er langt fra virkeligheden og farverne også blot har fået en anelse mere – måske snarere: ”farvekraft af helvede til..” som Jens Søndergaard sagde. Dramatikken udspringer måske i virkeligheden allermest af fladernes opdeling i klare former, og her er det snarere en Gauguin man kommer til at tænke på. Men hvorfor al denne søgen efter nogen at ligne, når nu hendes billeder hviler så god ti sig selv og i virkeligheden blot fortæller hvordan det føles at være netop dér, denne dag og med dette vejr…. Det gør de til gengæld overbevisende…