Jeg har fundet at sammenspillet mellem maleri og skulptur, har en tendens til at styrke og klarlægge begge kunstarters udtryk — her ses de i et nye og dybere perspektiver af farver og former som rækker udover min første forestillingsevne
Ofte syntes det at have ventet på mig — Hvor Michelangelo sagde at han søgte at befri livet som ventede på ham i en stenblok, på samme måde søger jeg det i tidspræget træ. Og hvor Picasso påstod at abstrakt kunst altid vil beholde sit originale figurativ koncept, ligeså er det i mit arbejde.
Resultatet er tvetydig, ligesom det sker i musik og litteratur, kan beskueren drages af maleriet eller skulpturen og befinder sig i nye sindstilstande — som de aldrig har set eller forestillet sig før dette tidspunkt i deres liv.
Bio:
Rolf Jacobsen, Maler og Skulptør, Født i 1976. Han har de sidste 15 år levet og arbejdet mellem Italien, Danmark og med flere ophold i America. I 1995 arbejdede han sammen med kunstneren Paul Madsen Cederdorff i flere kunst projekter. Igennem Paul Cederdorff, blev Rolf en del af gruppen Vestjydske Kunstnere og har siden da været med på gruppens årlige udstillinger. I 1999 rejste han til Italien for at studere kunst og blev optaget på Iternational school of art i Umbrien, en skole som var stiftet af den Amerikanske Kunstner Nicolas Carone (1917-2010) som han siden da fik et stærkt venskab og tæt samarbejde med. Rolf´s første udstilling i Italien var i 2004, han har følgende haft flere solo og group shows i både Danmark og udlandet, de seneste solo udstillinger har været i 2013 Underdonk Gallery, New York, 2015 UNU unonell’unico, Italien og 2016 udstillingen Chthonic i galleriet Gorani8, Milano, Italien. Rolf’s malerier er beskrevet som abstrakt figurativ og metaphysical; hans skulptur i træ, sten, keramik, jern, bronze og aluminium rækker fra abstrakt-figurativ til helt abstrakt. Teknikken i Rolf’s værker af træ kendetegner sig ved at han flere gange samler og skiller stykker af træ fundet i naturen, hvorefter former og flader på søgte steder i skulpturen bliver forbundet med gips. Igennem de sidste 5 år har han arbejdet sammen med den anerkendte Amerikanske kunstner Beverly Pepper, hvor han bl.a. har skaffet sig erfaring med skulptur i Jern til store by monumenter.
There is nothing ready-made about the pathos of nature. Before her hidden messages can be read, they must be perceived, and perception is anything but automatic. Rolf Jacobsen’s peculiar gift is that of sensing nature’s meanings, then generously bringing them forth for us.
This process of course entails manipulation of his materials. But therein lies a second talent – or is it rather a character trait? His ambition – his wresting of significance from nature is a high ambition – never pushes the artist to do violence to his materials. He is collaborating with his trees, with their trunks and
branches and twigs.
What’s more, this engagement with nature’s forms is not only respectful, it is loving. Rolf’s years in the Umbria of St. Francis must have strengthened his singular relation to nature, even as his Italian experience has no doubt liberated expression of the emotions underlying his Danish stillness. Our good fortune is that his work, this passionate dialogue with nature, resolves the primal paradox
inherent in the relation of the artist and his material. Rolf’s sculptures give neither the last word, but allows art’s tension itself to speak out.
– Barringer Fifield